Hoe confrontatie met Hoornse treinrukker het reizen met de trein voor Nadia veranderde

30 juni 2022 18:30

De opluchting is groot voor Nadia (24) wanneer ze hoort dat de beruchte ’treinrukker’ is opgepakt. Zelf werd ze binnen één maand tijd, twee keer het slachtoffer van een schennispleger. Ondanks dat de verdachte heeft bekend, blijft de Hoornse op haar hoede als ze de trein in stapt. Ze is blij dat haar heftige verhaal zo’n impact heeft gemaakt, maar vraagt zich af of de aanstaande proef van de NS, waarbij live-camera’s in treincoupés komen te hangen, zin heeft. 

Op 16 mei heeft Nadia de eerste confrontatie met de treinrukker. Ze kan amper geloven wat haar overkomt en ‘raakt in shock’. “Ik verstijfde helemaal en wist niet goed wat ik moest doen.” Het tweede incident ervaart de Hoornse op 4 juni. “Ik kon echt niet geloven dat het mij een tweede keer overkwam en dat binnen één maand”, zucht ze, terwijl we op station Hoorn staan te wachten om de Intercity naar Enkhuizen te pakken.

“Kijk, daar komt de trein al aan”, slaakt Nadia als ze met haar wijsvinger in de richting van de aankomende trein wijst. De Intercity rolt langzaam binnen op perron 1, de deuren van de kolossale machine slaan langzaam open en zonder enige twijfel lijkt Nadia het gevaarte binnen te stappen. 

“Het heeft tijd nodig om te helen, maar het gaat echt al veel beter met mij”, concludeert Nadia, nadat ze een plekje in de treincoupé heeft gevonden. 

Live-camera’s 

De treinrukker is voor de NS een directe aanleiding om het cameratoezicht aan te scherpen. 
De vervoersmaatschappij gaat als proef live in coupés meekijken op trajecten waar structureel incidenten plaatsvinden. Uit navraag blijkt echter dat het niet geheel mogelijk is om deze pilot uit te voeren rondom traject Hoorn.

“Bij Hoorn rijdt de SNG-sprinter wel”, vertelt woordvoerder Elvira van der Vis. Het is tot nu toe alleen mogelijk om de proef te testen op deze Nieuwe Generatie Sprinter (SNG) en niet bij de huidige Intercity’s, waar de treinruk-incidenten zich voltrokken. “Alleen de SNG’s beschikken over de juiste camera’s, zodat we live kunnen meekijken in de coupés.”

De Intercity’s die van Hoorn naar Alkmaar denderen zijn dus niet geschikt voor de proef van de NS. “Maar vanaf 2023 komen er nieuwe Intercity’s die wel uitgerust zijn met de camera’s”, concludeert Van der Vis.

ns treinrukker

Tot die tijd gaan reizigers, die gebruik maken van traject Hoorn, geen live-camera’s zien in de Intercity-coupés van de NS. “Ze maken de mensen blij met een dode mus”, zucht Nadia.

“Het live meekijken gebeurt enkel als er structureel op een bepaald traject overlast plaatsvindt”

Elvira van der vis, woordvoerder ns

Vanuit de Nederlandse wetgeving is het niet toegestaan om altijd de live-camera’s aan te hebben staan. “Dat zou in overtreding zijn van de privacywetgeving”, legt de woordvoerder van de NS uit. “Het live meekijken gebeurt enkel als er structureel op een bepaald traject overlast plaatsvindt.”

De Hoornse Nadia snapt dat deze wetgeving er is, maar voorziet dan wel een toekomstig probleem. “Er moeten dus eerst weer incidenten plaatsvinden, voordat ze live gaan? Dan is de schade natuurlijk al aangericht bij het slachtoffer. Het is een lastig dilemma voor de NS, maar ik ben er bang voor dat deze proef geen succes gaat worden.”

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 06-23405405