Hoogwoudse bakker maakt trieste keuze: winkel moet dicht, gestegen kosten niet meer te betalen

9 september 2022 09:00

Hans en Loes Baas sluiten na 30 jaar de deuren van hun bakkerij Baas in Hoogwoud, omdat ze niet meer tegen de gestegen lasten kunnen opboksen. Intens verdrietig zijn ze. “Zo wil je niet eindigen”, vertelt Loes. Maar zij en haar man kunnen niet anders. “Je moet het zo zien: je gaat te werk en je geeft je baas elke week 200 euro toe zodat je kan blijven werken.”

Hans en Loes Baas in actie tijdens Koningsdag

“Ik heb vrijdag weer even gekeken wat Vattenfall gaat berekenen, je wordt er gewoon bang van”, vertelt Loes over het moment dat ze met Hans bedacht dat het genoeg was geweest. “Daarom hebben we zaterdag de kinderen bij elkaar gehaald. We leveren elke week in, omdat alle kosten omhoog gaan. Daarom gaan we dicht.”

Sindsdien zijn Hans en Loes leeg en verdrietig. “Vanmiddag zaten we elkaar al aan te kijken: we zijn een beetje lusteloos. We weten niet eens wat we willen eten…”

Eerst opvolger in beeld

Hans en Loes waren eigenlijk nog helemaal niet van plan om te stoppen. Ze hadden onlangs bedacht om 4 februari 2024 de broden aan de wilgen te hangen. Op de dag, dan 32 jaar geleden, dat hun dochter de openingsceremonie deed van hun destijds net geopende bakkerij.

“Het zijn tien dagen geweest van de afzegging van de opvolger totdat we besloten om dicht te gaan”

Loes Baas, Bakker

Ze hadden ook een opvolger, die wilde een bed and breakfast in het pand en voor drie dagen de bakker open hebben. Hans en Loes hadden die openingstijden al overgenomen, om de klanten te laten wennen. Maar hun opvolger haakte ruim een week gelegen af door de stijgende kosten. “Het zijn tien dagen geweest van de afzegging van de opvolger, totdat we besloten om dicht te gaan. Het verliep allemaal heel snel en raar.”

Tekst gaat door onder de video.

Gecondoleerd worden

Gisteren zijn Hans en Loes begonnen hun klanten te informeren. “Niemand vindt het leuk natuurlijk”, vertelt Loes. “Iemand zei zelfs nog gecondoleerd, moet je nagaan. We proberen ook maar een beetje positief te blijven. Waar een deur dicht gaat, gaat vast weer een deur open.”

“Waar een deur dicht gaat, gaat vast weer een deur open”

Loes Baas, bakker

Ondertussen probeert Loes alvast wat inventaris kwijt te raken. “Ik zei al tegen een klant, je bestelt gewoon veertig broden en dan krijg je de vriezer erbij. We moeten ook van alle spullen af.”

De deur gaat eind september dicht. Ze hebben vorige week nog de laatste bestelling gedaan, dus tot die tijd blijven Hans en Loes doorverkopen. “We gaan nog veel dingen bakken die de klanten straks gaan missen. Onze oranjetompoucen, onze gevulde speculaas en de bourgondische appeltaart.”

Mooie herinneringen, maar nu? 

Op de vraag wat de mooiste herinnering van hun tijd in de bakker is, zegt Loes: “Het moment dat Hans begon met desembrood te bakken. Dat hij alle mixen achter zich liet en zuiver brood ging bakken.”

“Ik had het leuker verwacht, zo wil je niet eindigen”, vertelt Loes. Ze hebben ook nog geen plannen voor na de sluiting. “Ik denk dat Hans toch wel een beetje instort.”

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 06-23405405