Hoorns Havenconcert mondt uit in dansfeest

3 september 2023 17:48
Door Erik Bout
Bron: WEEFF

Met de meezingbare ‘golden oldies’ van The Bentleys and the Bendella’s veranderde de stampvolle kade van de Hoornse Karperkuilhaven in een spontaan dansfeest. Zij sloten zaterdag 2 september de 19de editie van de Hoornse Havenconcerten af. Het weer was schitterend, de sfeer gemoedelijk, het programma was gevarieerd en zelfs uitdagend geweest.

De avond was voortvarend gestart gestart met een optreden van de talenten van de Hoornse Muziekschool Boedijn. Dat deden ze samen met het Berlage Saxophone Quartet.

‘Ze zorgden eigenlijk voor het geluid van een orkest’

Het Berlage Saxophone Quartet was ook verantwoordelijk voor het hoofdprogramma. Ze brachten met mezzosopraan Karin Strobos en bariton Martijn Cornet het spannende programma Feier/Fire met Duitse, Franse en Engelse liederen uit het interbellum (de periode tussen de twee wereldoorlogen). De ambivalentie van de woordcombinatie Feier/Fire kwam terug in de arrangementen van Wijnand van Klaveren. Die daagden het publiek uit. Melancholie werd afgewisseld met roaring twenties. Uitzonderingen daargelaten, leek veel van het werk van (jazz)componisten George Gershwin, Cole Porter en Kurt Weill onbekend bij het publiek. ‘Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt’ van Friedrich Hollaender – bekend geworden door Marlene Dietrich, werd massaal meegezongen. ‘You are the cream in my coffee’ van het Nat King Cole Trio lokte uitsluitend meedeinen uit. Maar zangers Strobos en Cornet waren op dreef en het Berlage Saxophone Quartet klonk als een bigband. “Ze zorgden eigenlijk voor het geluid van een heel orkest” vonden jazzzangeres Deborah en haar vriend Mark. Ze waren onder de indruk. “Het was als een ijsje eten in de woestijn”. Bezoeker Rick – zelf saxofoonspeler – was het met hen eens: “Ze speelden spatzuiver. En ik weet hoe moeilijk dat is onder deze omstandigheden, met toch best een afstand tot het publiek’.

Cabareteske sfeer

Door die afstand – de Abel Tasman lag zo een vijftien meter van de kade – waren de subtiele choreografieën en beeldregie van Pim Veulings soms moeilijk te zien, maar de de cabareske sfeer kwam toch goed over. ‘Het was spectaculair” was het eindoordeel van Wim “ik ben diep onder de indruk”.

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 0228322844