Prestatieafspraken tussen Intermaris en gemeente ‘on hold’: “Nog niet gerust op”

17 december 2021 12:19

Er komen voorlopig nog geen prestatieafspraken tussen Intermaris, Verenigde Huurdersorganisatie De Boog en de gemeente Hoorn. Dat werd tijdens de raadsvergadering duidelijk, nadat een eerdere motie over de socialehuurwoning-problematiek in onder andere Kersenboogerd, alsnog gisteravond werd ingetrokken. 

Rondeelstraat in Hoornse wijk Kersenboogerd

Raadslid Marieke Rijk van fractie Tonnaer, is met haar partij één van de indieners van de motie. “Samen met het CDA en ÉénHoorn hadden we de motie ingediend”, vertelt Rijk aan NH Nieuws/WEEFF. “Maar ik voelde al dat de motie het niet zou halen.” 

In de motie werd voorgelegd dat er nieuwe prestatieafspraken gemaakt moesten worden tussen Intermaris, VH De Boog en de gemeente, zodat de huurders beter worden beschermd tegen achterstallig onderhoud en daarmee in de toekomst minder klachten zullen ervaren.

Wethouder Marjon van der Ven reageerde begripvol op de motie, maar liet ook weten ‘niet zomaar bij de huidige afspraken iets toe te voegen, zonder een gesprek met Intermaris en De Boog te hebben gehad.’

Begrip, maar niet gerust

De wethouder neemt het voorstel van de partijen wel mee tijdens het eerstvolgende gesprek met Intermaris, dat in 2022 gehouden wordt. “De toezegging van de wethouder is voldoende”, vervolgt Rijk. “Maar ik ben er nog niet helemaal gerust op. Zeker omdat wij denken dat die schimmelvorming bij sociale huurwoningen van Intermaris op meerdere plekken in Hoorn aanwezig zijn.”

Ook raadslid Rob Brandhoff (CDA) is voorlopig wel genoeg gerust gesteld met de verklaring van de wethouder. “Maar wij willen natuurlijk de uitkomsten van dit gesprek weten”, aldus Brandhoff. ” En we willen concrete cijfers zien.”

Van de 2500 woningen in de Kersenboogerd die in beheer zijn van Intermaris werden er 23 klachten geregistreerd, vertelde de wethouder aan de raad. “Deze klachten zijn allemaal opgepakt en verwerkt”, legde de wethouder uit tijdens de raadsvergadering. 

Meer klachten

De geregistreerde klachten (23) die de wethouder benoemde zijn waarschijnlijk het tipje van de sluier. Voorzitter van BOK, Ellen van der Knaap, deed eerder ook zelf onderzoek naar de problematiek en zei eind oktober na het gesprek met woningcorporatie het volgende: “Ik ben bang dat we alsnog maar een topje van de ijsberg hebben gezien. Ik denk namelijk niet dat alle huurders, die problemen ervaren, een beklag hebben ingediend bij De Boog.” 

Ook raadslid Rijk is bang voor deze constatering. Daarom wil ze dat de wethouder bij het volgende gesprek met Intermaris expliciet vragen gaat stellen over het klachtensysteem. “We horen genoeg geluiden dat huurders niet door het klachtensysteem komen en dat ze zich niet gehoord voelen.”

Het is volgens Rijk dan ook nog niet voorbij. “Omdat we deze motie intrekken, betekent het niet dat we geen vragen meer gaan stellen. Integendeel zelfs. Wanneer de wethouder het gesprek heeft gehad met Intermaris, trekken wij weer aan de bel.”

Bekijk hier de eerdere reportage terug over de vocht- en schimmelproblemen in de Hoornse wijk Kersenboogerd terug: 

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 06-23405405