Deelnemers CHILL@PISA brengen video uit om duidelijk te maken hoe kwetsend schelden met een K is

2 september 2023 20:00
Door Erik Bout
Bron: Pisa

Iemand het beruchte K-woord toewensen lijkt aan de orde van de dag. Dat veroorzaakt veel pijn en verdriet bij degenen die moeten leven met de verschrikkelijke ziekte kanker. En dat betreft niet alleen degenen die het hebben, maar ook hun familieleden, vrienden en bekenden. Reden voor Pisa, het ‘centrum voor leven met en na kanker’ om het initiatief CHILL@PISA te starten. De jonge deelnemers hebben een muziekvideo uitgebracht om schelders er bewust van te maken hoe kwetsend schelden met een K is.

Pisa, de Stichting Netwerk en de Stichting Work Heart Make Art zijn al voor de zomer een worksshoptraject gestart waarbij jongeren met elkaar in dialoog zijn gegaan over de ziekte kanker en schelden met het K-woord. Veel van de deelnemers waren direct of indirect ervaringsdeskundig. “Ze hadden het zelf of ze kenden iemand die het had,” zegt initiatiefnemer Hans Metten van Pisa. “Er hebben in totaal meer dan twintig jongeren meegedaan”. Daarbij was de inbreng en begeleiding van Christian Nana van Work Heart Make Art heel belangrijk. “Hij heeft veel ervaring in de strijd tegen discriminatie en achterstelling.”

Kort, krachtig, snel

De insteek bij de workshops was van het begin af aan om een rap en een muziekvideo te maken die via social media verspreid kon worden. Metten: “Het gescheld met kanker is een hardnekkig fenomeen. Onze boodschap moet – conform de tijdgeest en formats als Tik Tok – kort, krachtig en snel zijn. Dat doet pijn. En wij willen dat mensen zich realiseren dat dat veel pijn doet. Niet alleen bij de mensen die er zo ziek van zijn, maar ook bij hun geliefden en vrienden”. Dat vind ook een van de workshopdeelnemers: β€œEr zijn veel kinderen in mijn klas die moeten huilen als iemand met kanker scheld, omdat ze iemand kennen die dat heeft.”

De betrokken jongeren zijn inmiddels begonnen met het delen van de clip op hun socials met de bedoeling zoveel mogelijk landelijke bekendheid te verwerven en ‘likes’ binnen te halen. De muziekclip is uitgebracht door inloophuis Pisa, in samenwerking met Stichting Netwerk en Stichting Work Heart Make Art.

Meer nieuws uit West-Friesland?
πŸ’¬ Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
πŸ“° Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
πŸ”” Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
πŸ“§ Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 06-23405405