CDA Noord-Holland wil meer duidelijkheid over de geplande doortrekking van de parallelweg N240 bij Opperdoes. Al lange tijd ondervinden de bewoners in het dorp overlast van zwaar beladen, hardrijdend landbouwverkeer. De doortrekking van de parallelweg zou vorig jaar worden uitgevoerd, maar dat is niet gebeurd. Het CDA stelt daarom vragen aan het provinciebestuur.
Opperdoezer Rick Mensink is blij dat het CDA om opheldering vraagt. Hij woont aan de Nieuweweg in Opperdoes en ervaart overlast van de landbouwvoertuigen die door de straat rijden. “Het is belangrijk dat er meer duidelijkheid komt, want het is iets dat al lang speelt en het is nog steeds van groot belang.”
Het landbouwverkeer rijdt door het dorp en zorgt voor trillingen bij de woningen van inwoners. Daarnaast rijden de voertuigen vaak te hard en dat is een gevaar voor de verkeersveiligheid. Met de komst van een parallelweg kan het landbouwverkeer via een andere weg op de juiste bestemming komen. “Dat is fijn voor de inwoners en voor het landbouwverkeer. Die kunnen dan beter doorrijden, omdat zij nu rekening moeten houden met ons.”
Hoewel er erkenning is voor het probleem, bevindt het proces zich na vijf jaar nog steeds in de studiefase en zijn de bewoners daar volgens het CDA niet over geïnformeerd. Christa Kuiper, Statenlid namens CDA: “De partij vindt participatie en een goede communicatie bij een project altijd belangrijk. Gezien dit belang, hebben wij de vraag of er sinds de informatieavond nog breed is gecommuniceerd met bewoners.”
Daarbij vraagt het CDA zich af waardoor dit project precies vertraging heeft opgelopen. Zij wil dan ook weten waarom de provincie de prioriteiten ergens anders heeft liggen en dit project na al die tijd nog steeds in de studiefase zit. Volgens Kuiper zou het project inmiddels een nog hogere urgentie moeten hebben nu het landbouwverkeer toeneemt en er met trekkers sneller mag worden gereden.
Daar is Mensink het mee eens en hij vindt het belangrijk dat het project niet nog een keer naar de achtergrond verdwijnt. In de afgelopen tijd heeft hij steeds meer aandacht gegeven aan de overlast nadat hij er tijdens het schilderen van huis achterkwam dat daar scheurtjes in zitten. Voor hem was het toen duidelijk wat de trillingen van de landbouwvoertuigen veroorzaken.
“Het liefst had ik in de afgelopen jaren meer betrokkenheid gezien vanuit de gemeente. Die moet bij de provincie opkomen voor de inwoners van het dorp.” Vanwege doorverwijzingen bij de gemeente heeft Mensink zelf een aantal keer naar de provincie gemaild. “Daar kreeg ik keurig antwoord, maar ik denk dat een gemeente daar meer druk kan zetten om een plan door te voeren.” Ondertussen is Mensink regelmatig in gesprek geweest met verschillende raadsleden. “Iedereen weet nu wel wat er speelt.”
Als het plan zich verder ontwikkelt zal het nog even duren voordat de parallelweg er ook echt is. Het CDA vraagt dan ook om tussentijdse maatregelen. Welke maatregelen dan zouden passen hoort Kuipers graag van de verkeersdeskundigen. “Maar vaak zijn het maatregelen met betrekking tot snelheidsbeperkingen.”
Ook Mensink ziet graag een snelheidsbeperking als tijdelijke oplossing. “Ik zou dan een 30 km/u-zone willen. In het centrum van Opperdoes is dat er al, maar ik zie graag dat die met 170 meter wordt verlengd, zodat mensen op het laatste stukje niet nog het gaspedaal indrukken.”
Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via de Facebookpagina WEEFF en natuurlijk via onze Instagram. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via weeff.nl
🔔 Download de app van WEEFF en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op via redactie@weeff.nl of app ons via 0228322844